opc_loader

WE WORDEN BLIJ VAN PANAMA

‘Het land van vlinders en vissen’ en ‘De brug tussen twee werelden’. De bijnamen van Panama zeggen veel, maar lang niet alles. Dit relatief kleine land in Midden‑Amerika is zo divers dat men weken nodig heeft om alles te ontdekken. Bounty‑eilandjes, ongerepte jungles, nevelwouden, heuse Indianen en cowboys, koloniale gebouwen, het wereldberoemde Panamakanaal. “We worden er helemaal blij van.”  Door Cynthia Ashof

Het vliegtuig maakt nog enkele rondjes boven de stad om in de goede baan te komen voor de landing op Aeropuerto Internacional de Tocumen, het vliegveld van hoofdstad Panama City. Door het cirkelen hebben we een spectaculair aanblik op de stad. De metropool wordt omvangen door een groene jungle. De meren en rivieren weerkaatsen het zonlicht en geven het geheel een onwerkelijk gehalte. De aanblik vanuit de lucht belooft veel goeds, we gaan een bijzondere reis tegemoet.

Panama City

Panama City is een speciale stad. Het is antiek, koloniaal en hypermodern tegelijk. De kilometerlange brug die over de oceaan loopt en de twee stadsdelen met elkaar verbindt is uniek. De pelikanen die langs de auto’s vliegen, doen aan Nederland denken. Alleen zijn het bij ons meeuwen. Het is meteen duidelijk waarom ons werd geadviseerd om onze verkenningstocht door het land in de hoofdstad te beginnen. We gaan als eerste naar Panama Viejo. Deze ruïnes aan de rand van stad, zijn nog een tastbare herinnering aan de periode dat de Spanjaarden zich settelden in Panama in 1519. Ondanks dat de ruines flink beschadigd zijn is het nog gemakkelijk voor te stellen hoe het stadje er ooit moet hebben uitgezien. Aan de andere zijde van de stad bezoeken we Casco Antiguo, een prachtige wijk. Het is ruim een eeuw later ontstaan dan Panama Viejo en ook absoluut niet vergelijkbaar. Prachtige koloniale gebouwen sieren de straten. Gelukkig is de schoonheid tijdig ontdekt en worden veel gebouwen intensief onderhouden.

Uren dwalen we door de mysterieuze straatjes. Wat een pracht en praal moet dit ooit geweest zijn, overal sierlijke balkonnetjes, protserige barokke huizen en prachtige kathedralen. We komen bij een hek en worden door militairen tegengehouden. Verderop in straat staat een geweldig mooi, spierwit gebouw, het blijkt het presidentieel paleis te zijn. We moeten ons eerst legitimeren en de inhoud van onze rugzakken laten zien. Achter de bewakers lopen enkele sierlijke kraanvogels. We mogen passeren. De wandeltocht eindigt bij The Causeway, een trap die leidt naar een boulevard vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over de Skyline van Panama City.

Miami‑gevoel

Na een goede nachtrust in het mooie Hotel de Ville mogen we vandaag het Panamakanaal gaan ontdekken. De tocht begint met een wandeling over de Calzada de Amador, een boulevard die drie eilandjes met elkaar verbindt en uiteindelijk eindigt bij een jachthaven. Onderweg krijgen we door de vele joggers, skaters en fietsers een soort Miamigevoel. De boottocht over het Kanaal gaat beginnen. Vanuit de jachthaven varen we met de boot eerst een klein stukje over de oceaan om zo bij het begin van de stroom te komen. Wanneer we eenmaal onder de Americano Bridge door zijn gevaren bevinden we ons echt op het Panamakanaal. Doordat de oevers niet bebouwd zijn lijkt het op veel plekken alsof we door de jungle varen. We passeren de industriehaven, de gevangenis en komen daarna aan bij enkele sluizen. Terwijl het water langzaam tussen de sluisdeuren doorsijpelt komen er onmiddellijk pelikanen de sluis invliegen, het is één grote sushibar voor hen.

Propellervliegtuigje

De volgende dag verlaten we de stad en stappen op een piepklein propellervliegtuigje naar de San Blas Archipel. 365 Piepkleine eilandjes, die liggen te schitteren in de grote Caribische Oceaan, stuk voor stuk mooi en uniek. De een met zand, fossielen schelpen en koralen, de ander vol palmbomen. Na een prachtige vlucht landen we op een airstrip langs de oceaan, midden tussen de bananenbomen. Onze kapitein staat te wachten en al snel zijn we per boot in volle vaart onderweg over de Caribische oceaan. Na een half uurtje varen stoppen we bij een eilandje. Kristalhelder water, bijna wit zand, palmbomen en rieten hutjes, geweldig! Geen telefoon, geen televisie en geen computer. Voor wie echt wil onthaasten is dit perfect. In het hutje staan een simpel bed en een tafel, meer niet. Meer willen we eigenlijk ook niet. Op deze geweldige stek willen we relaxen in de hangmatten, snorkelen boven het koraalrif en een uitstapje maken naar het hoofdeiland van de Kunas‑indianen, de trotse maar schuchtere heersers van de San Blas‑eilanden.

Uitgelopen

Wanneer we terugmoeten naar Panama City balen we een beetje. Toch staat ons, zonder dat we het nog weten iets anders moois te wachten. Vanaf het vliegveld van de hoofdstad gaan we direct verder naar de rivier Rio Chagres. We worden daar verwacht door de Embèra Indianen.

De boottocht over de Rio Charges is werkelijk schitterend. Vogels, otters, kaaimannen, ze zijn allemaal te zien. Na een tijdje varen arriveren we bij het dorp. Iedereen is uitgelopen om ons te verwelkomen. De Embèra‑indianen zijn totaal anders de Kunas Indianen, eigenlijk het tegenovergestelde. Ook qua uiterlijk, de Kunas waren zeer tenger, hadden spitse gezichten en leken een beetje mensenschuw. De Embèra zijn stuk voor stuk mooie mensen, van buiten en van binnen. Ze geven ons echt het gevoel welkom te zijn. Ze staan te trappelen om hun leven met ons te delen. Er wonen ongeveer honderd mensen in het dorp en ze komen echt allemaal langs om een hand te geven. Speciaal voor ons wordt er een heerlijke maaltijd van gebakken maïs en vis gemaakt. Heerlijk! We hebben echt zitten smullen.

Omkleedact

Helaas moeten we ook weer afscheid nemen van de Embèra. We keren terug naar Panama City. Na een overnachting zetten we onze reis per auto voort. Ons doel is El Valle in het westen, een klein plaatsje. We kiezen eenmaal aangekomen voor een hike langs de watervallen. We kopen een entreekaartje en zorgen dat we een goede wandelstok bij ons hebben, het kan best pittig worden schijnt. De gymschoenen en korte broeken worden daarom omgewisseld voor stevige wandelschoenen en afritsbroeken. Lokale gidsen en toeristen staan een beetje lacherig naar ons te kijken en wij denken: ‘’Wacht maar, wij zijn tenminste goed voorbereid.’’

Vol goede moed beginnen we even later. Met een rugzak vol proviand stappen we de jungle in. Al binnen een minuut passeren we de eerste waterval, en als heel snel de tweede en voor we het weten zijn we de derde ook al voorbij en staan we na welgeteld vijftien minuten helemaal beduusd weer bij het beginpunt. Nu snappen we dat onze omkleedact een stunt was. Al met al, El Valle, leuk om een nachtje te verblijven, geen must.

Panamese cowboys

We gaan verder, richting het zuiden, richting de plaats Playa Venado. We passeren oude kolonialedorpjes, cowboys sjokken met hun paarden over de straat. We stoppen even in een dorpje. Geheel toevallig is er een rodeo gaande. Vanaf gepaste afstand kijken we toe. Tot er ineens een cowboy in volle galop op ons afkomt. Glijdend en al zet hij zijn paard voor ons neer. “Willen jullie meedoen?”, vraagt hij met een grote grijns. We bedanken vriendelijk, maar gaan wel wat dichterbij staan.

Wat een belevenis, hier staan we dan te midden van Panamese cowboys. Net zo hard meejoelend als er weer een kalf gevangen moet worden! Het valt ons op dat ze, gelukkig, uitermate zachtzinnig met de te vangen kalveren omgaan.

We rijden de volgende dag naar Santa Catalina, een gehucht dat zeer geliefd is bij duikers en surfers. Het nabijgelegen natuurpark Isla Coiba wordt na het Great Barrier Reef de mooiste duiklocatie ter wereld genoemd. We horen een duiker die net uit het water komt zeggen dat het zicht slecht was. “Er waren zoveel vissen dat ik het water bijna niet meer kon zien”, voegt hij er lachend aan toe.

Hooglanden

Boquete, prachtig gelegen in de hooglanden van de provincie Chiriqui, heeft met haar nevelwouden, koffieplantages, hot springs en de vulkaan Baru onze aandacht getrokken. We hebben besloten dat het onze eerst volgende bestemming gaat worden. Het plaatsje ligt verscholen tussen de bergen. Direct na aankomst willen we eigenlijk meteen op ontdekkingreis gaan in de omgeving, we gaan naar de hot springs. Na een helse autotocht en een kwartier wandelen door een mooi natuurgebied komen we bij een huis aan waar we een dollar entree moeten betalen. In de gigantische achtertuin liggen tussen de bomen diverse natuurlijke warmwaterbronnen verscholen. Ze worden al honderden jaren door de indianen en de lokale bevolking gebruikt. De ene bron is nog heter dan de andere. Afkoelen doen we in de naastgelegen rivier. De bronnen worden verhit door de vulkaan, je kan het ook aan het water ruiken: zwavel.

Als we gaan horen we het verhaal over de rijke investeerder die het gebied heeft opgekocht. Zijn wij even blij dat we dit unieke plekje nog in zijn oorspronkelijke staat hebben kunnen bezoeken. Binnen enkele jaren is het verdwenen en staat er een groot en luxe hotel. Onbegrijpelijk…

Losgelaten

Een dag later hebben we iets totaal anders op het programma staan: paardrijden. We worden door een lokale jongen, Franklin, opgehaald en naar de boerderij van zijn familie gebracht. Bij aankomst op het landgoed staan de goed verzorgde paarden al klaar. Vanaf het moment dat we met paarden het hek uitlopen kijken we onze ogen uit.

De paarden zijn net berggeiten, onbegrijpelijk hoe zij zo gemakkelijk over al die keien en obstakels kunnen klimmen. En wat een schitterend stukje natuur hebben Franklin en zijn familie als achtertuin. We gaan dwars door kuddes met buffels en koeien, door beekjes en over bergen. We kijken onze ogen uit. Nog nooit hebben we zo’n mooie rit gemaakt!

Halverwege de tocht laten we de paarden even los om te grazen. Vanaf de bergtop kijken wij uit over alle omliggende bergen en de machtige vulkaan Baru. Tot aan de Pacific toe kunnen we kijken! Op de terugweg plukken we vruchten van de bomen, waaronder mango’s, en eten ze direct op. Heerlijk, zo vers van de boom! Na een rit van ruim drie uur komen we weer bij de boerderij aan. We zijn er helemaal blij van, wat een onvergetelijke rit. ’s Avonds zitten we in onze bungalow op palen en kijken we uit over het water. De reis door Panama zit er bijna op. Dit land heeft ons weten te pakken. Een mix van culturen, jungles, wie compleet verrast wil worden en wil genieten van een land dat qua toerisme nog in de kinderschoenen staat.

Onze magazines

WILD Magazine
De Mooiste Rondreizen

Lees alles online

Online toegang tot al onze uitgaves

Ontvang ons magazine en krijg tevens online toegang tot al onze publicaties!

Lees verder

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Aanmelden kan hier

Wild South van Martin Schäfer

BOEK | Wild South van Martin Schäfer

Wild South, portretten uit het zuiden van de Verenigde Staten is een schitterend naslagwerk voor liefhebbers van de Verenigde Staten en dan met name de zuidelijke staten. Auteur Martin Schäfer reisde onder meer door Louisiana, Mississippi, Alabama en Tennessee.