8145456255?profile=RESIZE_710xDe coronacrisis zorgde voor een enorme verschuiving in het online zoekgedrag van vakantiegangers. De interesse voor een vakantie in Nederland steeg met ruim 300%, terwijl populaire bestemmingen zoals Dubai en Turkije de grote verliezers waren. Reiswebsite Holidayguru onderzocht de gevolgen van de coronacrisis op het online zoekgedrag naar vakanties.

Nederland populairder dan ooit
Een vakantie in Nederland was in 2020 enorm populair. Het aantal online zoekopdrachten voor ‘vakantie Nederland’ nam met maar liefst 309% toe. Ook de interesse in vakanties naar Frankrijk, Oostenrijk en Zwisterland was hoger dan in 2019. Een lichte stijging was ook terug te vinden bij de populaire vakantiebestemmingen Italië (18%) en Griekenland (9%). De grootste verliezer is Montenegro met 72% minder zoekinteresse, gevolgd door Bulgarije en Malta (57% en 54% minder zoekvolume). Bestemmingen buiten Europa werden ook minder vaak opgezocht. Dubai moest het doen met slechts 46% van het zoekverkeer en het aantal zoekopdrachten voor Turkije halveerde.

“Uit het zoek en boekgedrag van Nederlandse vakantiegangers blijkt dat een vakantie met de auto veel populairder is geworden”, vertelt Sami Chouchane van Holidayguru.nl. “Reizigers willen tijdens de coronapandemie flexibel zijn. Een vakantie met de auto is daarvoor uitermate geschikt. Landen die met de auto te bezoeken zijn werden dan ook vaker opgezocht.”

Stedentrips goedkoper, strandvakanties duurder
Ook de prijzen van accommodaties en vakanties waren in 2020 als gevolg van de coronacrisis onderhevig aan grote veranderingen. “We zagen al snel grote verschillen in de prijzen voor een vakantie in eigen land”, aldus Sami. “Waar de hotelprijzen in de grote steden daalden, zagen we dat een vakantie aan de Nederlandse kust in veel gevallen zelfs duurder was dan een vakantie buiten Nederland.”

Uit een analyse van de hotelgegevens van Trivago is te zien dat de hotelprijzen in Amsterdam maar liefst 46% zijn gedaald ten opzichte van 2019. Van de populaire Europese steden laat uitsluitend Parijs in de zomervakantie een stijging zien van de hotelkamerprijzen. Een overnachting kost daar gemiddeld 15% meer dan vorig jaar.

Wandel- en fietsvakanties populairder, stedentrips amper opgezocht
Het advies om drukke plaatsen te vermijden, is ook terug te zien in het online zoekgedrag van vakantiegangers. Het aantal zoekopdrachten voor “stedentrips” daalde met maar liefst 75%. Daarentegen steeg het zoekvolume voor de zoekwoorden “wandelvakantie” en “fietsvakantie” in juli en augustus dit jaar met 15%. Ook “kamperen” was deze zomer een stuk populairder.

(foto: Arjan de Jong)

Resorts worden vermeden, vakantiehuizen in trek
Waar traditioneel resorts en hotels in trek zijn tijdens de zomervakantie was dat dit jaar geheel anders. Het aantal zoekopdrachten voor resorts nam ten opzichte van 2019 met bijna 50% af. Het zoekvolume voor “vakantiehuis” lag deze zomer juist 49% hoger dan vorig jaar. Ook “vakantiepark” en “glamping” waren populair, “hotel” en “airbnb” leverden ongeveer 14% aan zoekvolume in.

E-mail mij als mensen hun opmerkingen achterlaten –

Je moet lid zijn van Meridian Travel om reacties toe te voegen!

Join Meridian Travel

BEKIJK ONZE GIDSCOLLECTIE

BESTEL ONZE ORIGINALS

LEES ONS REISMAGAZINE