Als we vertellen dat we een cruise gaan maken, krijgen we veel te horen: ‘Toe maar, doe maar luxe!’ of ‘Nou, dat zal wel duur zijn!’ In de praktijk valt dit best wel mee. We varen in een week van Vancouver door de Inside Passage naar Alaska en weer terug naar Vancouver. Onderweg zien we veel zeedieren, stoppen we in leuke plaatsjes en leren we meer over de Gold Rush en dat alles voorzien van alle comfort aan boord. Vaar je een stukje mee?

We zijn opgetogen en vinden het ook wel een beetje spannend, want we hebben nooit eerder een cruise gemaakt. We zijn dus op tijd aanwezig bij de cruiseterminal in Vancouver. De eerste indruk is imposant, wat is het schip groot van dichtbij! Van onderaf gezien torent het MS Volendam ver boven ons uit. We hebben een paar dagen geleden al de onlinecheck-in gedaan en onze boardingpassen en bagagelabels uitgeprint. We kunnen onze koffers afgeven en gaan dan alleen met onze handbagage verder. Voor bagage geldt in grote lijnen ook de regelgeving die van toepassing is als je gaat vliegen. Dan gaan zowel onze handbagage als wij zelf door de security. Vervolgens gaan we langs de douane voordat we aan boord kunnen gaan. Het duurde bij ons best lang voordat we aan boord konden – zonder dat we in de tussentijd iets konden eten of drinken – dus achteraf hadden we best iets later kunnen aankomen. Tijdens de cruise horen we echter van andere passagiers met cruise-ervaring dat dit uitzonderlijk was en je normaal sneller aan boord bent.

Record aan boord
We krijgen een pasje dat zowel dient als sleutel van onze hut als om af te geven als we ergens iets drinken, eten of een betaalde activiteit ondernemen. Op die manier worden onze uitgaven bijgehouden, die aan het einde van de cruise van onze creditcard afgeschreven worden. Vervolgens worden we hartelijk welkom geheten en wijst iemand ons naar de hal met de liften. In de lift ligt een mat met de dag van de week erop. Heel handig, want je vergeet het gevoel voor tijd aan boord, zo merken we gedurende onze reis. Op ons dek aangekomen gaan we op zoek naar onze hut. Nu blijkt maar weer hoe groot dit schip is, want we lopen een aardig eindje door verschillende gangen voordat we bij onze hut aankomen. Zet je stappenteller dus aan. Je kunt zomaar een record breken aan boord! 

Onze hut
In de hut staan een groot tweepersoonsbed, een bank met tafeltje, een bureau met bureaustoel, en er is een badkamer met douche, toilet en wastafel. Het is allemaal heel praktisch ingericht en ziet er smaakvol uit. Meteen valt een aantal dingen op, zoals opstaande randjes aan de rand van de tafel en een vak waarin we tijdschriften en boeken kunnen steken, zodat die niet op de grond vallen als het schip wat schuin vaart. Het prijsverschil tussen een binnenhut en een buitenhut (Ocean View) is vrij klein, dus we raden aan om in elk geval te kiezen voor een hut met een raam, zodat je uitzicht hebt op zee en je bewust bent van dag en nacht. Wij hebben voor iets meer luxe gekozen en hebben een verandahut geboekt, waardoor we ook een eigen balkonnetje hebben en lekker buiten kunnen zitten. In de kast hangen fijne badjassen klaar om je in de ochtend even behaaglijk op het balkon uit te rekken, uitkijkend over de bossen van Alaska. Op het bureau ligt het programma voor vandaag al klaar. In afwachting van onze koffers, die nog naar onze hut worden gebracht, besluiten we om het schip te gaan verkennen. 

Prachtig uitzicht
We besluiten eerst om nog verder naar boven te gaan, want we zijn benieuwd naar het uitzicht vanaf het dek. We lopen door het zelfbedieningsrestaurant Lido Market naar het achterdek en zien daar een zwembad voor een plonsje en de bar voor inwendige plonsjes. De kade aanschouwen we nu van bovenaf en dan lijkt alles daar beneden ineens heel klein. We hebben een prachtig uitzicht op de skyline van Vancouver en zien even verderop een watervliegtuigje landen. Aangezien we wel trek hebben, halen we wat lekkere hapjes en nemen die mee naar een zitje op het achterdek. Weldra komt er een ober langs om te vragen wat we willen drinken. Het is hier zo aangenaam dat we besluiten om in het zonnetje te blijven zitten totdat om 16:00 uur het signaal voor vertrek klinkt. Aan de balustrade staand zien we het schip langzaam van de kade varen en Vancouver verlaten. We zwaaien naar de toegestroomde toeristen. Zo voelde het dus, 70 jaar geleden op weg naar het beloofde land. 

Het schip
De Volendam valt trouwens in de middelgrote categorie schepen van Holland America Line, maar aan boord is er voldoende te doen. Er zijn zelfs sportvelden, een openluchtzwembad, een spa en een fitnessruimte (voor de overtollige kilo’s) met prachtig zicht op zee. Verder is er het World Stage-theater met elke avond concerten of stand-upcomedy. Ook zijn er taxfreewinkeltjes, een casino en het Wajang-theater voor workshops. Ben je een nachtuil? In de pianobar of nachtclub kun je tot in de late uurtjes aan je jetlag werken. 

Restaurants
Ook de inwendige mens komt niets tekort. Er zijn verschillende restaurants en bars te ontdekken, verdeeld over verrschillende dekken. Aan beide zijden van het schip bevindt zich de Lido Market. Hier kun je terecht voor ontbijt, lunch en diner in buffetvorm. Het eten en de koffie, thee en sappen die je hier kunt pakken zijn allemaal inbegrepen in de prijs. Op het Lido-dek zit restaurant Canaletto: een heerlijk Italiaans restaurant, waar je tegen een kleine meerprijs een diner kunt reserveren. Dive-In is een soort snackbar met heerlijke burgers en bevindt zich bij het zwembad. Er zijn verschillende bars en in het Explorations Café geniet je van een echte cappuccino. Op het Promenade-dek zit de Pinnacle Grill: het luxe restaurant met kreeft en steak op het menu, waar je tegen een toeslag kunt lunchen of dineren. Ook hier is het nodig om even te reserveren voor een tafeltje. 

No worries
Aan de achterzijde zit de grote Dining Room, net als het World Stage verdeeld over twee dekken. Hier staan allerlei grote en kleinere tafels prachtig gedekt met tafelkleden, linnen servetten en mooi servies. Je kunt hier ontbijten, lunchen en dineren, en al deze maaltijden zijn inbegrepen. Voor vertrek kun je kiezen voor de vroege of late zitting, maar je kunt dit ook open laten. In het laatste geval ga je naar het restaurant op het moment dat je wilt eten en wordt er gekeken waar er plaats is. Kies je voor een van beide zittingen, dan dineer je de hele cruise aan dezelfde tafel met dezelfde tafelgenoten. Ons advies is de late zitting, dan zit je minder op de klok te kijken. Na al onze omzwervingen over het schip merken we dat we trek hebben gekregen, dus als een vriendelijke dame vraagt of we willen dineren, besluiten we dit te doen. We worden naar een tafel aan het raam gebracht en kunnen genieten van het prachtige uitzicht tijdens ons diner. Het personeel is zeer vriendelijk en onthoudt goed wie wat heeft besteld. We genieten van een uitstekend driegangenmenu met een lekker glaasje wijn erbij. Bestel je een flesje en krijg je het niet op? No worries, de volgende dag krijg je het restant. Terug in onze hut zien we een handdoek in de vorm van een vogel op ons bed. Elke avond blijkt de handdoek op een andere manier gevouwen te zijn, dus wacht ons telkens een leuke verrassing als we terugkomen na het diner. 

De eerste dag
De volgende dag worden we wakker en zien we de zon spiegelen op zee als we het gordijn opendoen. Het douchen op een varend schip gaat verrassend goed en al snel lopen we naar de Lido Market voor ons ontbijt. De keuze is enorm: allerlei soorten fruit, broodjes, eieren, vleeswaren en kaas, én koks die ter plaatse allerlei hapjes bereiden. Ook het assortiment muffins, croissants en andere zoete lekkernijen is zo uitgebreid dat we blij zijn dat we nog wel even aan boord zijn om alles te kunnen proeven. Wel vinden we het druk met alle andere gasten en besluiten om de volgende ochtenden het ontbijt in onze hut te laten bezorgen. Hier hoef je niet extra voor te betalen en je kunt lekker in bed blijven en genieten van al het lekkers. Een gouden tip dus! Vandaag varen we door de Inside Passage langs de kust van British Columbia. Al gauw zien we wat zeehonden op een rots liggen. We hebben geluk deze dag, want we zien ook nog bultrugwalvissen en een zeeotter. 

Juneau
De volgende dag komen we rond 13:00 uur aan in Juneau, de hoofdstad van Alaska. Deze plaats is alleen via het water of de lucht bereikbaar en heeft een leuk historisch centrum met smalle straatjes tegen de achtergrond van de bergen Mount Juneau en Mount Roberts. Er is veel bedrijvigheid langs de waterkant en er zijn verschillende musea die je kunt bezoeken. Wij besluiten om met de Goldbelt Tram – de nieuwe naam van de Mount Roberts Tramway – vanuit de haven naar Mount Roberts te gaan. Na een korte klim op de Mount Roberts Alpine Trail genieten we van een adembenemend uitzicht over de baai en de bergen. Een andere gewilde excursie is een vlucht per vliegtuigje of helikopter over de Mendenhall Glacier. Nog tijd over en zin in een koud biertje met gitaarmuziek? De Red Dog Saloon is een populaire hang-out onder de cruisegasten; gezellig druk en prima chicken wings

Skagway
Na een nacht varen komen we al om 07:00 uur aan in Skagway. Dit plaatsje is bekend vanwege de goudzoekers die hier vanaf 1897 aan land kwamen tijdens de beroemde Klondike Gold Rush. Ze waren allemaal op weg naar de Yukon, waar op dat moment in de Bonanza Creek volop goud werd gevonden. Dit leidde tot een enorme stroom aan gelukzoekers en de nodige chaotische taferelen. Om het de enthousiastelingen wat moeilijker te maken, werd vanaf 1898 een jaarvoorraad aan levensmiddelen verplicht gesteld. Probleem daarbij vormde echter de White Pass, een steile berghelling waar de goudzoekers vlak bij Skagway overheen dienden te klimmen. In 1898 werd daarom begonnen met de aanleg van de inmiddels beroemde White Pass-spoorlijn. Dit leek een bijna onmogelijke taak, maar na ruim 2 jaar was de aanleg van de spoorlijn toch voltooid. Net te laat, want het goud was inmiddels op. 

Tastbare geschiedenis
Gelukkig werd in de jaren 80 van de vorige eeuw het spoor weer in gebruik genomen en groeide de lijn uit tot een populaire excursie. De keuze voor een ritje met de White Pass & Yukon Route is dus snel gemaakt en we stappen op de kade in de trein. Tip: ga links zitten als je terug met de bus gaat. Rijd je ook terug met de trein, dan wordt er halverwege van kant gewisseld. Onderweg vertelt een gids ons meer over de barre omstandigheden die de goudzoekers moesten trotseren en de ongelukken die er gebeurden. Zo in de diepte kijkend vanuit de trein bekruipt ons een kleine huivering; het lijkt nog maar zo kort geleden dat het voor sommigen fataal afliep. Na terugkomst lopen we door het centrum van Skagway met zijn vrolijk gekleurde houten huisjes en vele winkeltjes. Ondanks het grote aantal toeristen vermaken we ons prima. Ook lopen we nog even naar de begraafplaats net buiten het dorp, waar nog graven van enkele goudzoekers te vinden zijn. De geschiedenis wordt erg tastbaar. 

Glacier Bay
Bijna de hele volgende dag dobberen we in Glacier Bay, voor velen het hoogtepunt van de cruise. Dit is een flinke baai met aan het eind prachtige gletsjers. Af en toe breekt er met veel kabaal een stuk af en valt dan voor je neus in zee. We zijn blij dat we handschoenen en een muts bij ons hebben, want op het dek is het best fris. Op het voordek wordt er erwtensoep met roggebrood en spek geserveerd. Wat een leuke typisch Nederlandse traditie, die door de Holland America Line in ere wordt gehouden! De Nederlandse achtergrond merk je trouwens ook in het grote aantal Nederlandse kapiteins dat in dienst is bij de HAL. Deze dag is heel anders dan gisteren, maar net zo indrukwekkend. 

Ketchikan
Om 11:00 uur komen we in Ketchikan aan, een langgerekte plaats in het zuidelijke puntje van Alaska. Ook hier zien we weer veel gekleurde houten huisjes. Veel daarvan staan op steigers in het water. Wat een fotogenieke plaatjes levert dit op! Na een klein stukje lopen komen we bij het Southeast Alaska Discovery Center aan, waar veel aandacht uitgaat naar de lokale flora, fauna en geschiedenis. Met name in het najaar zijn er veel excursies mogelijk om beren te spotten in de omgeving. Voor liefhebbers van de inheemse cultuur raden we een bezoek aan het Totem Heritage Center aan. Hier zijn veel originele totempalen naartoe verplaatst. Zoek in het dorp vooral een restaurantje op, want de lokale specialiteit koningskrab moet je hier wel gegeten hebben. Als de avond valt, vertrekken we weer voor de reis naar beneden. 

Terug naar Vancouver
De laatste dag varen we weer terug door de Inside Passage richting Vancouver Island. Onderweg zien we ook nog een Amerikaanse zeearend in het topje van een boom zitten. We passeren Alert Bay met de hoogste totempaal ter wereld en ter hoogte van Campbell River zien we zowaar de vinnen van een paar orka’s. Er zwemt zelfs een school dolfijnen naast de boot. Ja, ook die leven in Canada! We komen ’s ochtends vroeg in Vancouver aan en vinden het oprecht jammer dat we van boord moeten. Wat hebben we genoten van het enorm vriendelijke personeel, het heerlijke eten, het relaxte reizen en alle mooie plaatsjes die we hebben bezocht. Deze cruise is een ontspannen manier om Alaska te ontdekken, inclusief plekjes waar je normaal niet kunt komen. We lopen van boord door een haag van bemanningsleden die ons uitzwaaien. Je voelt je vereerd om gast te zijn, alsof de Holland America Line het begrip gastvrijheid opnieuw heeft uitgevonden. Graag tot een volgende keer!

Praktische informatie
BESTE REISTIJD
Deze cruise is van mei tot en met september op zijn best. In het voor- en najaar kan er een frisse wind staan en in Glacier Bay zijn handschoenen en een muts het hele jaar aan te bevelen. ‘s Zomers is het warm met temperaturen van zo’n 25 graden. 

BEREIKBAARHEID
Vertrek en eindpunt is Vancouver aan de westzijde van Canada. Tijdens de cruise wordt langs de kust van British Columbia gevaren, met Glacier Bay in Alaska als noordelijkste punt. Er zijn ook cruises mogelijk van Vancouver naar Anchorage of omgekeerd. De cruiseterminal in Vancouver ligt in het centrum bij de halte Waterfront van de Canada Line (monorail) en is verder ook goed per taxi bereikbaar. De plaatsjes waar wordt aangemeerd, zijn allemaal goed te voet toegankelijk. 

ACCOMMODATIES
Aan boord heb je keuze uit binnenhutten, buitenhutten (Ocean View) en verschillende soorten veranda-hutten (met balkon). De cruise is op basis van volpension en de havengelden zijn inbegrepen. Wel dienen de fooien aan het eind van de cruise betaald te worden. 

TIP
Wij raden het Have It All-pakket aan. Dit kost € 45 per persoon per nacht en daarbij is het volgende inbegrepen: het Signature Beverage-pakket, één diner in een specialiteitenrestaurant, wifi en een excursie ter waarde van $ 100. Zelfs als je geen alcohol drinkt, is dit aantrekkelijk!

 

MEER NOORD-AMERIKA

Canada | Verenigde Staten

OVER CANADA

Canada ligt in Noord-Amerika. Het grenst in het zuiden en westen aan de Verenigde Staten en in het oosten aan de Atlantische Oceaan. De westelijke grens wordt gevormd door de Amerikaanse staat Alaska en de Stille Oceaan, en in het noorden door de Noordelijke IJszee. De hoofdstad van Canada is Ottawa, met als grootste steden Toronto, Montreal, Vancouver en Calgary.